Jag har sett en tydligt förbättring i elevernas skrivande genom användningen av mallarna, då texterna blir mer strukturerade och språkligt avancerade. De har med andra ord hjälpt eleverna att bena ut sina tankar och klä dem i det genreadekvata språk som motsvarar de förmågor som de enligt flera ämnesplaner ska behärska.
Under terminen har jag och min kollega Linda Letelier Hansson tillsammans undervisat en grupp i SVE/SVA 1, där vi skapat och gett ut skrivmallar för att stötta elevernas textproduktion och göra dem uppmärksamma på texters specifika uppbyggnad och språkliga drag. Exemplet som ges här har använts för undervisning i den argumenterande texttypen:
Rubrik (med tes)
Inledning med bakgrund (varför jag uppmärksammat detta), syfte och tes
Alt 1. Jag vill förklara
vilka orsaker som gör att……….uppstår. Det har visat sig att…/ Jag menar att ….
/Forskning visar att ………..
Jag
vill därför påstå att………………………...(tes)
Jag
kommer i denna text ge er en bakgrund kring X och stödja mina argument på
följande källor ………..……… och slutligen ge er min analys.
Alt 2. Jag tror det finns
många som upplever att …………………………..
Huvudtext:
(med
tre argument med referenser till källor)
Mitt
första argument för detta är ………………………………..
Enligt
XX……. ……………….. Jag håller med…………………………… (källa 1)
För
det andra påstår XX …………………………………………………….(Källa 2)
Till
sist vill jag hävda att …………………………………………………………… och jag grundar mig på XX påstående om …..
Det
finns kanske många som anser att ….. …………….men jag vill bestämt hävda att
……………., eftersom …………………………………………...
Avslutning (Med sammanfattning, analys och upprepning av tes):
Jag
har argumenterat för …………………………….. (tes), eftersom ………….
Alt 1 Min analys är att ……….. leder till …….
Min
åsikt är därför att …………………………………..
Alt 2 Min analys är att ……… har
störst betydelse för………………………
Nytt för terminen har också varit att vi arbetat med talmall för det argumenterande anförandet som de också ska behärska enligt kursplanen:
Rubrik (med tes)
Inledning med bakgrund (varför jag uppmärksammat detta), syfte och tes
Alt 1.
Det finns gånger då jag funderat över ………………………….
Har
ni tänkt på det faktum att………………………..?
Jag
tror det finns många som upplever att …………………………..
Alt 2. Jag har funderat så mycket över det att jag vill hävda att ……..(tes)..............
Jag
påstår därför att………………………...(tes)
Jag
kommer i detta anförande ge er en bakgrund kring ämnet och stödja mina argument
på följande källor ………..……… och slutligen ge er min analys.
Huvudtext:
(med
tre argument)
Mitt
första argument för detta är ………………………………..
Enligt
XX……. ……………….. Jag håller med…………………………… (källa 1)
För
det andra påstår XX …………………………………………………….(Källa 2)
Till
sist vill jag hävda att …………………………………………………………… (Egen åsikt)
Det
finns kanske många som tycker att ….. …………….men jag vill bestämt hävda att
……………., eftersom …………………………………………...
Avslutning:
Jag
har argumenterat för …………………………….. (tes), eftersom ………….
Min
åsikt är ………………………………….. därför att ……………………………….
Jag gillar skrivmallar! Kul att se dina versioner. Jag brukar inte ge elverna så många formuleringar men ska definitivt testa det nästa gång. Mina mallar är mer som innehållsrutor/byggstenar som eleverna får fylla med sitt stoff. Tänker att det är visuellt bra för en del elever- att kunna SE strukturen.
SvaraRaderaTack för inspirationen!
/Hanna
Hej. Man har olika grad beroende på elevernas förkunskaper. Vissa behöver mycket, andra lite mindre.
RaderaTack själv!
Det här kommer jag kunna använda till mina elever. Det blir tydligt!
SvaraRaderaTack!
/Karin
Ja, prova! De behöver all stöttning de kan få:
RaderaAtt "modellera" har det väl kommit att kallas. Utmärkt!
SvaraRaderaExakt! Det är det vi gör. Och stöttar :)
RaderaÅh, vilken trevlig och intressant blogg! Den lägger jag till i min läslista. Tack för att du delar med dig!
SvaraRaderaMvh, Anneli
Tack snälla du!
RaderaVerkar vara ett användbart och tydligt material jag gärna provar med mina elever. Förstår att Linda, min fd kollega, tycker om att arbeta med dig! =)
SvaraRaderaViktigt med ordning o struktur i språket!
SvaraRaderaSå smart! Tack!
SvaraRadera