Att referera, sortera, värdera och granska fakta, för att sedan skriva ett referat är viktiga förmågor såväl i svenskämnena som i so- och no-ämnena på grundskolan såväl som i gymnasiet.
Referattekniken, som går ut på redogöra för andras tankar och idéer med egna ord i egen text, finner man inte bara i enskilda referat utan ingår även i vetenskapliga rapporter som våra elever börjar öva sig på att skriva redan i grundskolan. Det är alltså väldigt viktigt att vi lärare redan från början visar på vad som kännetecknar ett referat utifrån dess syfte, uppbyggnad och språkliga drag, för att elevernas vardagliga och personliga språk ska kunna förskjutas till ett mer distanserat, skriftspråkligt och opersonligt språk. Detta för att deras vetenskapliga skrivande ska fungera och så småningom befästas.
Nedan följer ett lektionstips på hur jag arbetar med referatskrivning i min undervisning:
Mål: Du ska kunna skriva ett referat över
två artiklar, där du väljer ut relevant information samt sammanställer den och
redogör för den i ett referat. Du använder dig av referatmarkörer, sambandsord
samt grundläggande referat- och citatteknik.
Du
ska börja med att läsa, sovra och sammanställa informationen i dina artiklar i
ett referat. Men hur gör man det? Vi repeterar:
1.
Du läser dina texter minst två gånger. Du stryker under den information som
anses viktigast i artikeln. Du har nu sovrat bland informationen.
2.
När du gjort detta ska sammanställa detta med egna ord i skrift. När du ska
sammanställa ska du göra detta med neutralt språk, dvs du får inte värdera
eller komma med egna åsikter. Du ska helt enkelt inte synas i texten alls.
3.
När du återger det som sägs och skrivs i artikeln i ditt referat ska du använda
dig av så kallade referatmarkörer, dvs av verbala processer. Exempel
på referatmarkörer är:
Påstår
anser
hävdar
enligt
anger
argumentera
för
redogör
för
redovisar
diskuterar
förklarar
belyser
understryker
framhäver
betonar
visar
på
påtalar
4.
Ditt referat ska ha en helt opersonlig ton. Med detta menar man att du som
skribent inte får synas i texten, dvs. inga jag och inga personliga åsikter!
Dessutom känner du heller inte personerna som kommer till tals i din text och
det måste också synas. Därför skriver man alltid personernas efternamn. Första
gången man nämner skriver man både förnamn, t ex Iman, och efternamn, t ex Abdi
Mohammad, alltså Iman Abdi Mohammad. Nämner man samma person en gång till
skriver man bara efternamnet eller hon/han. Det vill säga alla deltagare ska
nämnas i tredje person.
5.
För att få flyt i din text samt sammanlänka stycken och meningar med varandra
kan man använda sig av olika sambandsord. Dessa är...
Exempel:
Tidsföljd
sedan, efteråt, till slut, tills dess, därefter,
samtidigt, slutligen, efter en stund, tidigare
|
Spalta upp
idéer, argument eller resultat
till att börja med, inledningsvis, för det
första/andra/tredje, till sist, avslutningsvis, slutligen, främst
|
Orsak och
verkan
därför, till följd av detta, följaktligen, på grund av,
alltså, som en konsekvens av, i sin tur
|
Sammanfatta
sammanfattningsvis, slutsatsen blir, sammantaget
|
Tillägga
information
Dessutom, ytterligare, på liknande sätt, också, framför allt,
även, medan, vidare
|
Klargöra
och utveckla tankar
med andra ord, till exempel, exempelvis, det vill säga,
nämligen
|
Jämföra
på liknande sätt/samma sätt, likaledes, också, likaså
|
Skapa
kontraster
emellertid, dock, icke desto mindre, å andra sidan, likväl,
omvänt, tvärtemot
|
5.
Du måste så klart också källhänvisa till dina artiklar i ditt referat, så att
läsaren vet var du har hittat informationen och vem det är som säger vad. Du
använder dig av Harvardsystemet för din källhänvisning. Se länkarna nedan:
6. Här har du ett exempel på ett referat. Referatmarkörerna
är understrukna och personerna är fetade medan sambandsorden
är kursiverade:
Referat av "Över tusen barn med i
olaglig kartläggning" (DN 23/9 2013) och "Romer kontrollerades i sin
egna hem" (DN 27/9 2013) av Niklas Orrenius
Niklas
Orrenius skriver i sin artikel
"Över tusen barn med i olaglig kartläggning" (DN 23/9 2013) att
polisen i Skåne har ett register över romer som i Sverige. Registret som
innefattar en mapp i polisens datorsystem kallas för "kringresande",
och lär enligt Orrenius
vara en kartläggning över släktband mellan totalt 4029 romer. Han förklarar vidare att
registret över romerna innefattar människor som redan hunnit dö men
också att en fjärdedel av dessa är barn.
Orrenius hävdar att många av de romer som finns i
polisens register är ostraffade och har blivit kartlagda pga att
de är romer, barn till romer eller har en relation med en rom.
Orrenius påtalar att
det är förbjudet i Sverige att registrera människor pga etnisk
tillhörighet. Vidare menar han att polisens kartläggning kan vara ett brott mot
Europakonventionens artikel 8.
I sin artikel "Romer kontrollerades i sina egna
hem" (DN 27/9 2013) förklarar Orrenius att Sverige har en lång
tradition av registrering av romer, som påbörjades under 1900-talets första
hälft och fortsatte långt in på 90-talet. Tjänstemän i den så
kallade "Zigenarsektionen", som var ett kommunalt organ i Stockholm,
uppsökte romer i deras hem. Orrenius understryker att
avsikten från början var att kartlägga romernas levnadsförhållanden för att öka
deras sociala status men resulterade istället i
att deras renlighet och intelligens registrerades och värderades.
Detta register uppdaterades så sent som 1996 enligt Orrenius.
Den 44-årige
Marcello Demeter, vars barn och
barnbarn registrerats i det nyligen upptäckta registret, hävdar att
den skånska polisens kartläggning påminner om Hitlers Nazityskland. Folkpartisten och integrationsministern
Erik Ullenhag menar i sin tur att detta
register påminner om rasbiologins tankesätt.
Källor:
Skrivmall för referat
Referat av "titel på artikel" (tidning dag /månad
år ) av förnamn efternamn
Förnamn efternamn skriver i sin
artikel/hemsida "titel" (Tidning dag/månad år) att
.......................................................................................................................................
Enligt efternamn har/är ...............................................................................................
Han/Hon förklarar vidare att
............................................................
Efternamn hävdar att..................................................................................
Efternamn påtalar att .....................................................................................................
Vidare menar han/hon
att
..............................................................................................
I sin artikel "titel" (Tidning dag/månad år) förklarar efternamn att
.........................................
Efternamn understryker att...........................................................................................
Den ..........
förnamn efternamn, vars
.........................................................., hävdar att
.................................................................... och Yrkestitel förnamn efternamn menar i
sin tur att
.....................................................................................................................................
(i
detta stycke kommer intervjuade/involverade till tals)
Källor:
Efternamn, förnamn (år). "titel". Tidning.
Publicerad år-månad-dag. Hämtad år-månad-dag. URL
Kamratbedömning
Träning
inför Paper 2
Kunskapskrav
för A
"Elever
kan med säkerhet samla, sovra och sammanställa information
från olika källor och kan med utgångspunkt från detta skriva utredande och
argumenterande texter som är sammanhängande och väldisponerade.
Framställningen innehåller såväl belysande exempel som nya och vidgade
perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och
nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till
syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för
citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för
språk- riktighet. Språket är träffsäkert, klart och varierat
och innehåller goda formuleringar."
Upplägg
Idag
ska ni få ge varandra respons. Du ska dela ditt referat med en kamrat. Ni läser
varandras artiklar och sedan varandras referat. Ni ger varandra respons utifrån följande frågor:
1.
Anser du att din kamrat valt ut den viktigaste och mest relevanta informationen
från artiklarna? Vad kan tas bort och vad kan läggas till?
2.
Har din kamrat sammanställt informationen så att referatet blir sammanhängande
och begripligt? Finns det klara styckeinledningar? Behövs det bearbetning? Ge
din kamrat förlag på bearbetningar.
3.
Är källhänvisningarna korrekt skrivna?
4.
Har din kamrat bearbetat språket och skrivit med egna ord? Ge din kamrat
förslag på lämpliga omformuleringar.
5.
Behöver din kamrat bearbeta språket i övrigt? Finns det tillräckligt med
referatmarkörer och sambandsord? Är alla deltagare skrivna i tredje person?
Stötta
varandra med bearbetningarna och ändra era texter efter responsen från er kamrat.
Därefter
redovisar vi och fortsätter diskutera era referat utifrån frågorna i helklass! Efter redovisningen bearbetar du din text igen och delar den med mig. Blev det perfekt! Jag visste väl det :)