Citatet ovan är hämtat från Maj Björks och Caroline Libergs Vägar in i skriftspråket- tillsammans och på
egen hand (1996, s 86) – en bok som över ett decennium varit given som
kurslitteratur på lärarutbildningarna i de tidigare åren.
Ni undrar ju säkert nu varför jag refererar till en bok om
läs- och skrivinlärning som vänder sig till lärare i de tidigare åren. Jag som är
gymnasielärare.
Jo, för det som förbryllat mig ganska länge är varför eleverna
blir mindre och mindre aktiva i sitt lärande ju längre upp i skolåren de
kommer. Statistik har nämligen visat att graden av elevers aktivitet har
minskat 40 % vid den tidpunkt de börjar i årskurs 8 (se SKL, 2013. Hur
motiverar grundskolan eleverna?). Varför, tänker jag, är det så? Är det för att när undervisningen flyttar fokus från här och nu förstår de inte längre vad undervisningen går ut på? Är det för att undervisningen inte känns meningsfull och greppbar? Är det för att de inte görs delaktiga i sitt lärande längre?
Min fråga till dig är nu: Har du någonsin haft förmånen att
bevista en lektion i de tidigare åren? Säg i årskurs två?
Jag har. Vet du vad som är skillnaden mellan en lektion i
grundskolans tidigare år och dem eleverna har när de blir äldre, inte minst på
gymnasiet?
Ja, just det, graden av elevernas aktivitet och delaktighet. Den är liksom
betydligt mycket högre i klassrummet med tvåor på grundskolan än i klassrummet
med tvåor i gymnasieskolan.
Ibland får jag en känsla att vi gymnasielärare har missat
något. Att vi missat viktig kunskap om hur man undervisar för engagemang och lärande. Det som lärarna i grundskolans tidigare år tycks vara helt förtrogna med.
Det slog mig nämligen när jag satt och läste Björk och
Libergs text. För denna text om den tidigare läs och skrivinlärningen lyfter
fram och pekar på flera pedagogiska avgöranden som vi, som har ansvar för de
äldre elevernas läs- och skrivutveckling inom våra olika ämnen, aldrig tycks ha
lärt oss och eller helt glömt bort på vägen. Som vi förlorat i vår ständiga kamp
med att försöka omsätta och trycka in det centrala innehållet i vår
undervisning, och alltför ytligt försöka utveckla de krävande förmågorna i vår
respektive kunskapskrav i vår undervisning. Som vi helt missat i vår febrila bedömningsiver.
Och jag tänker att böcker som diskuterar och lyfter fram
metoder och förhållningssätt som gynnar en tidig läs- och skrivinlärningen kan vara
väl så givande för oss gymnasielärare. För att påminna oss om hur barn såväl
som ungdomar på bästa sätt lär sig läsa och skriva i skolan. Och, framförallt,
vad du inte bör göra om du inte vill döda deras intresse och engagemang för
just ditt ämne för all framtid.
Vi återgår till citatet ovan. Vad är det egentligen Björk
och Liberg menar? Vad är det i denna utsaga som är viktig för oss
gymnasielärare? Jo, att läsa och skriva ska vara en social verksamhet och vara
meningsfullt. Det att vi ska lägga fokus på att skapa en gemenskap och ett meningsutbyte i klassrummet.
Våra elever är ju i regel läskunniga när vi möter dem. De
kan i regel avkoda texter. De kan läsa rent tekniskt vad som står i texten. Vårt
problem är ju snarare att våra texter har så oerhört svårt och abstrakt språk att elever
inte förstår texternas innehåll i våra respektive ämne, och därför än mindre kan redogöra
för dess innehåll och använda dem för att förstå och lära känna den stora
världen utanför! Fast det är det de är till för.
Så vad har då all kunskap om den tidiga läs- och
skrivutvecklingen att ge oss. Mitt svar
är allt! För när det händer att eleverna inte ser den underbara världen bakom orden
måste vi ingripa. Vi måste hjälpa då ge dem nycklarna så att de kan ”låsa upp
texten” så att denna värld visar sig och blir dem begriplig.
Och då måste alla metoder vara tillåtna.
Och då måste alla metoder vara tillåtna.
Just hur detta kan gå till är det som vi kan lära oss av
lärarna i de tidigare åren. Hur de arbetar med dialogen, elevernas erfarenheter
och leken för att skapa mening, delaktighet och begriplighet kring ett ämne. Enligt
psykolingvisten Frank Smith är det nämligen det enda som vi lärare ska
sysselsätta oss med i skolan - skapa mening, begriplighet och delaktighet.
Handen på hjärtat, kollega. När fick dina elever senast möjligheten
att läsa, skriva och diskutera tillsammans på dina lektioner?
Jag menar att vi behöver gör som lärarna i grundskolans
tidigare år, för att öka engagemanget, aktiviteten och passionen för lärande i
våra klassrum. Vi behöver ta hjälp av leken, det utforskande samtalet, det
utforskande skrivandet, diskussionerna, skapandet, bilderna, elevernas
berättelser, dialogen, teatern och de digitala verktygen.
För att läsa och skriva gemensamt är kul.
Så fram lågstadieläraren i dig!
Så fram lågstadieläraren i dig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar