onsdag 13 juni 2012

Elevtycket - klass 3a tycker till om skolan

Efter lärartycket och rektortycket är det nu elevernas tur att tycka till om skolan. I detta blogginlägg har 9 elever från klass 3a på Möllevångsskolan i Malmö funderat över hur det är att gå i skolan och vara elev. Vad anser de om sin tillvaro? Vad tycker de är bra med att gå i skolan. Här får vi reda på vad som rör sig i huvudet på en 10-åring: 

Sarah
Jag tycker att skolan är bra för att lärarna är snälla och man lär sig att läsa, skriva och stava. Jag tycker också det är bra att gå i skolan för att man lär sig mycket. Det kan vara jobbigt att vakna tidigt. Att vara en elev i skolan är rolig för att man får göra roliga saker som att uppfinna. Jag tycker att mina läraren är snälla för att de inte skriker. 


Emilio

Jag tycker att skolan är bra för att de är roligt i skolan. Jag tycker inte om sona som slår barnen eller retar barnen. Jag ilar att vara elev för att man lär sei och för jag är barn.  Mina lärare är snälla.

Ali
Jag tycker att skolan är bra och roligt. Jag tycker om att va elev för att jag lär mig mycke. De är roligt att va en elev. Mina lärare är snälla.


Foto:Katarina Kåberg

Ajsa 
JAG tycker att skolan är bra fast mycket bråk. Att jag lär mig nya saker och alla elever är snälla. Att man säger dumma saker och taskig. Jag tycker om att vara elev för när jag räcker upp handen så tar fröken mig. Jag gillar min fröken fast kan vara sträng fast det är helt okej.

Elton
Jag tyck er att skolan är bra man kan lära seg att non slår mej det sens bra lära är snälla

Nour
Jag tycker om skolan för att det är roligt. I skolan är det bra att lära sig ämnen som mattematik. Det jobbiga är att vakna på  morgonen. Att vara elev i skolan är roligt. Jag gillar min lärare för hon lär bra.

Manal
Jag tycker att skolan är bra och det är roligt att vara i skolan. Man lär sig olika ämne. När man bråkar så kan det vara jobbigt. Jag tycker att det är bra och roligt. Jag tycker att läraren är bra och snälla.


Edwin
Jag tycker jätte mycket om skolan. Det är bra i skolan för man lär sig i mate, so, och andra ämnen min favorit är mate. De jobbigaste är när man ska vakna på morgonen man blir tror då. Det är jätte roligt att vara en elev. Jag tycker lärarna är jätte snälla.

Willian
jag tycker att skolan är bra
jag kan lära mig mer
att komma så tidigt
Min lärare Anna Karin är en bra lärare


Vad är då viktigt för våra elever i år 3: Bemötandet från läraren verkar vara a och o, relationen mellan klasskamraterna tas också upp samt att man kunskapmässigt blir stimulerad.  Vad som gör att en elev trivs i skolan är alltså att den känner sig respekterad som person, att den får växa och lära sig. De är fullt medvetna om att det pågår ett seriöst och viktigt arbete i vår skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar